Päivystysapu 116117

Essoten Ensineuvon kiireellinen linja muuttui Päivystysavuksi 116 117

Essoten Ensineuvon kiireellinen linja muuttui 1.4.alkaen kansallisen päivystysavun numeroksi 116 117.

Miksi Essoten hoidon tarpeen arvioinnin puhelinnumerot muuttuvat?

Sosiaali- ja terveydenhuollon päivystykseen rakennetaan kansallista ohjaus- ja neuvontapalvelua. Vuonna 2019 Suomessa on käytössä yksi päivystyksellinen puhelinnumero 116 117. Siihen asukkaat voivat soittaa päivystyksellisissä sosiaali- ja terveysongelmissa, joissa ei ole kyse hätätilanteesta.

Päivystysapu 116117Milloin soitat Päivystysapuun 116 117?

Soita maksuttomaan ympärivuorokautiseen sosiaali- ja terveydenhuollon neuvonta- ja ohjauspalveluun 116 117 aina ennen kuin tulet päivystykseen.

Päivystyshoito tarkoittaa äkillisen sairastumisen, vamman tai kroonisen sairauden vaikeutumisen edellyttämää välitöntä, yleensä alle vuorokauden kuluessa tapahtuvaa, arviointia ja hoitoa. Kyse on tilanteesta, jossa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään.

Päivystykseen liittyvistä asioista saat tietoa myös Päivystystalosta, joka on terveydenhuollon ammattilaisten kehittämä verkkopalvelu. Se tarjoaa apua äkillisiin terveysongelmiin, neuvoja itsehoitoon ja ohjausta päivystyspalveluihin hakeutumisessa.

Puhelimessa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi

Päivystysavussa sinua auttavat terveydenhuollon ammattilaiset, eli oman alueesi päivystyspalvelun sairaanhoitajat, jotka tekevät puhelimitse arvion päivystyksellisen tai kiireellisen hoidon tarpeesta paikallisten ohjeiden mukaisesti. Päivystysapuun soittamalla saat ammattilaisen apua vaivaasi ja tiedon onko vaivan vuoksi hakeuduttava hoitoon päivystysaikana.

Arvioin perusteella sinut voidaan ohjata muun muassa

  • Kotiin omahoito-ohjeiden turvin
  • Monitoimijapäivystykseen, jossa saatavilla myös sosiaalipäivystyksen ja mielenterveys- ja päihdepäivystyksen palvelut
  • Kiirevastaanotolle omaan hyvinvointikeskukseen tai -asemalle
  • Fysioterapeutin suoravastaanotolle
  • Sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle

Hoidon tarpeen arviointi perustuu aina sen hetkisiin oireisiin. Siksi on tärkeää, että oireiden muuttuessa otat uudelleen yhteyttä uutta arviointia varten.

Milloin soitat 112 -hätänumeroon?

Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle.

Kun tiedät tai epäilet hengen tai terveyden ollessa uhattuna tai vaarassa.

Ensineuvon numero jatkaa Terveysneuvon ja ajanvarauksen numerona

Ensineuvon nykyinen numero 015 211 411 jatkaa ennallaan Mikkelin hyvinvointikeskuksella ja -asemilla (Anttola, Ristiina, Haukivuori, Suomenniemi) Terveysneuvon ja ajanvarauksen numerona arkisin klo 8 -16.

Kangasniemen, Juvan, Mäntyharjun, Puumalan, Pertunmaan ja Hirvensalmen päiväaikaiset numerot säilyvät entisellään. Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin soitetaan Päivystysavun numeroon.

Terveysneuvon puhelinpalvelussa terveydenhuoltoalan ammattilainen neuvoo ja ohjaa terveyteen ja sairauteen liittyvissä asioissa ja voit varata vastaanotto- ja puhelinaikoja lääkäreille ja hoitajille.

Reseptien uusinta tehdään kanta.fi kautta, apteekissa tai vastaanotoilla.

Sairaslomatarve arvioidaan työterveyshuollossa tai omalla hyvinvointiasemalla tai -keskuksessa. Omaan terveyteen liittyvissä asioissa hyödynnä myös sähköisiä asiointipalveluita: www.terveyskylä.fi ja www.terveyskirjasto.fi

Arvion perusteella sinut ohjataan joko

  • Kotihoitoon omahoito-ohjeiden turvin
  • Kiirevastaanotolle omaan hyvinvointikeskukseen tai -asemalle
  • Fysioterapeutin vastaanotolle
  • Sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle

Käy tutustumassa omahoito-ohjeisiin ja palveluihin:

www.essote.fi/omahoito

www.terveyskylä.fi

www.terveyskirjasto.fi

Lisätietoja

Kirsikka Tynkkynen
Numerouudistuksen projektipäällikkö, Essote
kirsikka.tynkkynen [at] essote.fi
044 351 2291

Tuula Taivalantti
Palveluohjauspäällikkö
Perusterveydenhuollon yksikkö, Essote
tuula.taivalantti [at] essote.fi
040 359 6825

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *