Ota yhteyttä Tukeen, jos ohjelmissa on yhä pulmia.

Lisää kysymyksiä ja vastauksia – lue tuoreimmat vastaukset

Vuodenvaihteen muutokset ovat herättäneet lisää kysymyksiä tietotekniikkaan ja ohjelmistoihin liittyen. Lue muutoksista vastaavan projektipäällikkö Teppo Marttilan kokoamat kysymykset tästä.

Jatkossa ICT kysymyksiä ja vastauksia on koottu ainoastaan Essoten intraan.

Tämä infopaketti löytyy myös Mikkelin kaupungin Intran etusivulta.

Katso aiemmat kysymykset ja vastaukset täältä.

Tiedostojen siirto

Vanhalle koneelleni jäi tietoja, joita en muistanut siirtää aiemmin. Miten saan tiedostoni takaisin käyttöön?

Tiedostojen palautus on käytännössä useimmiten mahdotonta. Tästä syystä tiedostot opastetaan ottamaan talteen. Palautus riippuu myös siitä, miten edellinen työnantajasi menettelee vanhojen työasemien suhteen.

Miten saan tikulle tallennetut sähköpostini toimimaan uudessa sähköpostissa?

Sähköpostit lähetetään uuteen osoitteeseen.

Miten saa lisätilaa sähköpostiin/kotihakemistoon ja mitä ovat oletuskokorajat?

Ota yhteyttä Fujitsun käyttötukeen. Rajoitus on 500Mt. Varoituksia alkaa tulla 400Mt jälkeen.

Tukipyynnöt: 029 302 2426 tai tuki@essote.fi tai https://fast.fujitsu.fi (toimii vain Essoten Intrassa).

Miten siirrän tiedostot vanhalta työasemalta uudelle?

Ohjeistus ja usb-muistitikkuja on toimitettu käyttäjille. Verkkolevyjen siirto on käynnissä parhaan tiedon mukaan ja sitä täydennetään tarvittaessa ilmoitusten mukaan vuoden vaihteen jälkeen. Ilmoitukset Fujitsun käyttötukeen.

Tukipyynnöt: 029 302 2426 tai tuki@essote.fi tai https://fast.fujitsu.fi (toimii vain Essoten Intrassa).

Sähköpostit

Miten saan tikulle tallennetut sähköpostini toimimaan uudessa sähköpostissa?

Sähköpostit lähetetään uuteen osoitteeseen.

Pystyykö sähköposteja lukemaan jatkossa kotikoneelta?

Vuoden vaihteen jälkeen lukeminen onnistuu ainoastaan aluksi työssä käytettävillä päätelaitteilla (tietokoneet, älypuhelimet). Essotessa tähän on päädytty tietoturvasyistä. Tämä koskee kaikkia Essoten yöntekijöitä

Kollegani sai sähköpostin, joka minullekin olisi pitänyt tulla. Missä vika ja miten se korjataan?

Todennäköisesti et kuulu samalle jakelulistalle kuin kollegasi. Ota yhteys esimieheesi. Esimiehesi voi pyytää Fujitsun käyttötuesta lisäämistäsi halutulle jakelulistalle.

Tukipyynnöt: 029 302 2426 tai tuki@essote.fi tai https://fast.fujitsu.fi (toimii vain Essoten Intrassa).

Saako sähköpostia ja kalenteria käytettyä omalla henkilökohtaisella puhelimella/kotikoneella?

Ei saa. Tähän on päädytty tietoturvasyistä.

Tulevatko postit perille vanhalla sähköpostilla ja miten pitkään?

Essoten vanha käyttäjä (ent. sairaanhoitopiiri): esshp-osoitteella postit tulevat minimissään kuusi kuukautta. Uudet käyttäjät: postin tulo riippuu siitä, miten on sovittu edellisen työnantajan kanssa.

Miten pääsen vanhoihin sähköposteihini?

Essoten vanha käyttäjä (ent. sairaanhoitopiiri): Ei mitään muutosta. Uudet käyttäjät: vanhoihin posteihin pääsee riippuu siitä, miten sovittu edellisen työnantajan kanssa.

Tunnukset

Miten tilaan Essotessa oikeudet tai tunnukset johonkin ohjelmaan?

Pääsääntöisesti esimies tilaa oikeudet IDM-järjestelmän kautta. Kaikkia sovelluksia ei kuitenkaan tilata IDM:n kautta, esim. niitä jotka ovat yhden yksikön omia järjestelmiä ja joitakin muitakin.

Erillisiin ohjelmiin oikeudet ja tunnukset saa pääkäyttäjiltä tai Fujitsun käyttötuen kautta. IDM-järjestelmä löytyy palveluvalikosta. Oikeudet esimiehelle IDM-järjestelmään saa ottamalla yhteyttä pääkäyttäjiin, Merja Mattolaan (merja.mattola@essote.fi) tai Sari Kovaseen (sari.kovanen@essote.fi).

Voiko koneilla kirjautuessa käyttää yhteistunnusta?

Essoten linjaus on, että käytössä on ainoastaan henkilökohtaiset tunnukset koneelle kirjautumisessa. Jos tunnuksesi ei toimi, olethan yhteydessä Fujitsun käyttötukeen.

Vaihtuuko puhelinoperaattori muutoksen yhteydessä?

Ei vaihdu, jos käytössä on Sonera. Liittymistä tehdään luovutussopimukset ja ne siirtyvät vuoden vaihteessa Essotelle. Puhelinnumero pysyy myös samana.

Mikä on Secure Login, joka aina tulee ruudulle?

Määritä tähän turvakysymys ja salasana. Tämä mahdollistaa automaattisen kirjautumisen muihin ohjelmiin. Tämä on erittäin tärkeä tieto, pistä se talteen, tai valitse kysymys ja vastaus, josta ei ole epäselvyyttä.

Lisätietoja

Teppo Marttila
Projektipäällikkö, ESSOTE-ICT / ESPER-ICT
044 351 2582
teppo.marttila@essote.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *