Ota yhteyttä Tukeen, jos ohjelmissa on yhä pulmia.

Katso vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin

Essoten ict-muutoksista, sähköposteista ja työasemista sekä muistakin asioista on esitetty paljon kysymyksiä. Katso vastaukset tavallisimpiin kysymyksiin tästä.

Sähköpostit

Kuinka lähettämäni postit mahtuvat uuteen sähköpostilaatikkoon?

Essoten postilaatikon tila on rajattu, mutta sitä on nyt myös kasvatettu 500mb (aikaisempi 200mb). Kannattaa kuitenkin välttää suurten liitetiedostojen lähettämistä. Liitetiedostoja kannattaa ennemmin tallentaa kotikansion tai yleisten verkkolevyjen kautta.

Postilaatikon kokoa voi pyytää kasvattamaan tarvittaessa Fujitsun tuen kautta. Kannattaa myös suhtautua kriittisesti siihen, mitä posteja lähettää enää eteenpäin.

Kuinka kauan vanha postini toimii muutoksen jälkeen?

Entiset organisaatiot päättävät itse, miten kauan entisten työntekijöiden postit ovat käytössä. Postit kuitenkin maksavat aina jotain. Essote ei pysty päättämään muiden organisaatioiden postien jatkosta. Neuvottelut ja linjaukset asiasta kannattaa sopia entisen organisaation tietohallinnon kanssa.

Miten voin muuttaa sähköpostiosoitettani?

Uudet sähköpostit muodostuvat automaattisesti organisaationne toimittaman aineiston perusteella. Muutoksia posteihin voi tehdä jälkikäteen olemalla yhteydessä Fujitsun käyttötukeen.

Työasemat

Vaihdetaanko kaikki Mikkelin vanhat koneet uusiin?

Osa Mikkelin koneista uusitaan, osan kohdalla käytetään edelleen samaa. Ajan myötä koneet tullaan uusimaan (noin 1,5 vuoden sisällä).

Vaihtuvatko koneet vain niissä tilanteissa, jos pöytäkone vaihtuu kannettavaan ja päinvastoin?

Pöytäkone tai kannettava ei vaikuta tähän uusimissuunnitelmaan, mutta esim. kouluterveydenhoitajien/kuraattorien kohdalla on periaatepäätös että kaikki uusitaan kannettaviin koneisiin (huolimatta mitä on ollut ennen)

Vaihtuuko ohjelmiston sisällöntuottaja Tierasta Fujitsuun?

Tietokoneiden tuki- ja ylläpidon tuottaja vaihtuu Fujitsuun kaikkien liittyvien organisaatioiden SOTE-työasemien osalta.

Puhelimet

Kuinka toimitaan, jos puhelin hajoaa nyt?

Mikkelin kaupungin MPY:n leasing-puhelimet siirtyvät Essotelle vuoden vaihteessa. Puhelimen uusinnasta päättää nykyinen organisaatio, mutta jos työssäsi tarvitset puhelinta, tulisi se tottakai uusia. Kustannus siirtyy vuoden vaihteessa Mikkelin osalta. Jos organisaatiosi ostaa omaksi puhelimet, kehottaisin (jos vain mahdollista) odottamaan uusinnan kanssa, koska tällainen kustannus jää ostavaan organisaatioon.

Organisaatiossamme on vanhoja puhelimia ja haluaisimme uusia niitä?

Mikkelin kaupungin MPY:n leasing-puhelimet siirtyvät Essotelle vuoden vaihteessa. Puhelimen uusinnasta päättää nykyinen organisaatio, mutta jos työssäsi tarvitset puhelinta, tulisi se tottakai uusia. Kustannus siirtyy vuoden vaihteessa Mikkelin osalta. Jos organisaatiosi ostaa itselleen puhelimet, kehottaisin (jos vain mahdollista) odottamaan uusinnan kanssa, koska tällainen kustannus jää ostavaan organisaatioon.

Miten älypuhelinten uusinta ja toiminta hoidetaan muutostilanteessa?

MPY vastaa koko Essoten älypuhelinten ylläpidosta. Osa puhelimista tullaan uusimaan siirtymävaiheessa. Osa jatkaa normaalisti käyttöään.

Jos tarvitset vuoden vaihteen jälkeen älypuhelimeesi Essoten sähköpostin, niin voit itse käyttää puhelimen MPY:npalvelupisteessä, osoitteessa Mikonkatu 16.

Effica

Ketkä toimivat Effican pääkäyttäjinä vuoden vaihteen jälkeen?

Pääkäyttäjyydet saattavat muuttua vuoden vaihteen jälkeen, mutta tästä ei ole vielä tietoa tarkemmin. Toive olisi kuitenkin että voitaisiin hyödyntää jo olemassa olevaa pääkäyttäjäverkostoa mahdollisimman pitkälle.

Effica-muutosten vaatima henkilöstöresurssi vuodenvaihteessa?

Viikon 48 kenraaliharjoituksen jälkeen tiedetään tarkempi henkilöresurssin tarve. Tarpeesta informoidaan suoraan effica-aliprojektin kautta. Resurssi tarpeeseen kannattaa kuitenkin jo varautua etukäteen, koska sitä tarvitaan.

Sekalaisia

Lakkaavatko Rampe-hankkeen videoneuvottelulaitteet toimimasta vuoden vaihteessa?

Tämä on oletustila. Jos teillä on sovittuja neuvotteluja laitteen kautta, varmistakaa omasta tietohallinnostanne, ettei tätä videoneuvottelulaitetta siirretä uuteen Essoten verkkoon vuoden vaihteessa

Kuka antaa apua vuoden vaihteen jälkeen esim. Lync-palavereiden ongelmissa?

Fujitsun käyttötuki.

Miten Hilkka aliprojektin tieto esim. katkoista saavuttaa muut organisaatiot?

Osittain jaettavan infopaketin kautta ja asiaan suoraan liittyviä henkilöitä informoidaan suoraan Hilkka aliprojektin toimesta.

Ketkä toimivat Titania pääkäyttäjinä vuoden vaihteen jälkeen?

Pääkäyttäjyydet saattavat muuttua vuoden vaihteen jälkeen, mutta tästä ei ole vielä tietoa tarkemmin. Vastuu varsinaisesta pääkäyttäjyydestä on HR-toiminnoissa.

Miten VCC toimivuus on varmistettu vuoden vaihteen yli?

Tarkempaa suunnitelmaa ollaan luomassa. Tarkoituksena on, etteivät käyttäjäkirjautuminen, liittymät tai tekniikka muutu muutoksen myötä. VCC-järjestelmissä joissa on VCC_VIP integraatio, tulee varautua katkokseen, tarkoittaa ettei katkoksen aikana voi ottaa VIP välipuheluja tai siirtää puheluita.

Onko kaikilla VRK-kortteja vuoden vaihteessa?

HR vastaa VRK korttitoiminnasta Essoten organisaatiossa. VRK-kortteja tullaan tulevaisuudessa käyttämään monissa eri tarpeissa, mm. koneelle kirjautuminen, tulostukset. Nämä eivät kuitenkaan aktivoidu heti vuoden vaihteessa.

Miten toimitaan, kun työpisteessäni ei ole tarpeeksi verkkorasioita tulostinta, konetta varten?

Ongelma on huomioitu, mutta siihen ei projektin puitteissa ole ehditty reagoimaan. Kiinteistöjen sisäverkon seinärasioiden muutokset tulee käydä kiinteistöä vuokraavien organisaatioiden kiinteistöhallinnon kautta.

Lisätietoja

Teppo Marttila
Projektipäällikkö, ESSOTE-ICT
044 3512582
teppo.marttila@essote.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *