Kunnista yhdistyvän henkilöstön it- ja kopiokoneasioita järjestelee Teppo Marttila.

Kopioi Essotessa tarvitsemasi tiedot – ja muita it-vinkkejä kunnista yhdistyville

Kunnista Essoteen yhdistyvällä henkilöstöllä on kotikansioissaan tietoja, joita tarvitaan myös vuoden 2017 puolella.

– Omien kotikansioiden työhön liittyviä tietoja voi käydä jo kopioimaan omatoimisesti USB-muistille. Essote toimittaa muistitikkuja toimipisteisiin joulukuun alussa. Toivottavaa olisi, että useampi henkilö (2-5) käyttäisi samaa muistia kotikansioidensa tärkeän työtiedon kopioimiseen, kehottaa ESSOTE-ICT:n projektipäällikkö Teppo Marttila.

Muistitikkuja voi noutaa oman organisaation tietohallinnon ilmoittamasta paikasta (esim. terveyskeskuksen toimisto tai vastaava).

Kotikansioiden tiedon voi laittaa muistilta Essoten K-asemalle kansioon organisaation muutoksen jälkeen.

– Muutosta ei voida tehdä työntekijöiden puolesta, koska se vaatisi todella suuren määrän työntekijöitä. Kotikansioissa on myös usein muita kuin työhön liittyviä aineistoja. Jos kopiointi ei suju omatoimisesti, kysy apua omasta tietohallinnostasi, Marttila ohjeistaa.

Yleiset verkkolevyt kopioidaan

Marttilan mukaan yhdistyvien organisaatioiden yleiset verkkolevyt pyritään kopioimaan ilmoituksen mukaan.

– Kuntiin on laitettu asiasta kyselyjä, joiden mukaan yleisiä kansioita sitten kopioidaan Essotelle, Marttila kertoo.

Jos saat uuden työaseman vanhan viereen

Osa kunnista Essoteen yhdistyvistä jatkaa aiemmilla tietokoneillaan. Koneisiin kirjautuminen tulee kuitenkin muuttumaan ja tarkemmat ohjeet tähän tulevat myöhemmin.

Osalle kunnista yhdistyvästä henkilöstöstä tulee saamaan vanhan tietokoneen viereen uuden työaseman, johon piuhat kytkee tukipalveluja toimittava Fujitsu tai paikallinen tietohallinto.

– Jos uuden koneesi piuhoja ei ole kytketty vielä 1.1.2017 mennessä, käytäthän vielä siinä tapauksessa entistä konettasi. Muista toki kirjautua oikeaan organisaatioon. Ohjeet tulevat lähempänä vuodenvaihdetta, Marttila kertoo.

Fujitsu toimii tukipalveluna

Fujitsu alkaa toimia yhdistyvän henkilöstön tukipalveluna 3.1.2017. Yhteyden tukeen saa seuraavilla tavoilla
Sähköposti: tuki@essote.fi
Puhelin: 029 302 2426
Intran palveluvalikon itsepalveluportaalin pikakuvakkeesta (FAST) tai osoitteesta https://fast.fujitsu.fi

Uudet etäyhteyden laitteet

Etäyhteyksiin saadaan uudet laitteet, kun RAMPE-hankkeen tuomat välineet yhtenäistetään koko Essoten alueella. Laitteiden ylläpidosta ja tuesta vastaa Soneran tuki. Yhteystiedot löytyvät itse laitteesta.

Yhteisen sähköpostin ja kalenterin lisäksi, kaikille Essoten työntekijöille tulee mahdollisuus liittyvä Skype/Lync-videoneuvotteluihin.

– Jos sinun tarvitsee järjestää Skype/Lync-palavereja, niin kannattaa pyytää Fujitsun tukipalvelusta tähän lisäohjelmisto. Sen jälkeen Skype-yhteyden saa helposti suoraan kutsuihin, Marttila vinkkaa.

Videotykkejä ei vaihdeta tässä yhteydessä, vaan niiden käyttö jatkuu entisellään.

Puhelinnumerot säilyvät asiakkaille ennallaan

Yhteistiedot ja liittymänumerot pysyvät vuodenvaihteessa ennallaan 1.1.2017. Ajantasaiset yhteystiedot löytyvät parhaiten Essoten nettiyhteystietojen kautta.

Myös työntekijöiden puhelinnumerot ja muut yhteystiedot pysyvät suurimmalta osin samoina vuodenvaihteen jälkeen.

– Jos henkilön tehtävä, hänen yksikkönsä tai tuottamansa palvelu ei muutu, ei hänen käytössään oleva liittymä tai sen numero muutu. Kaikkien tai ainakin useimpien numerot löytyvät Essoten intran puhelinluettelosta, johon yhdistyvällä henkilöstöllä on pääsy tammikuun alusta. Loput tulevat myöhemmin, Marttila kerto.

Älypuhelimiin on ladattavissa VIP sovellus, josta voi hakea suoraan Essoten työntekijän tietoja. Ohjelma toimii vain älypuhelimissa.

Intran palveluvalikon Fonecta Finder- sovelluksesta löytyy yksityisten henkilöiden, yritysten ja julkisorganisaatioiden julkisia numeroita.

Sijainniltaan tai käyttäjältään tuntemattomat liittymät suljetaan.

Palvelusuhteen päättyessä, tehtävän muuttuessa, pitkäkestoisen vapaan alkaessa (poislukien vuosilomat) puhelin palautetaan avainpalvelupisteeseen tai muulla sovitulla tavalla laite-ja liittymähallintaan. Muutospyynnöt yhteystietoihin laitetaan sähköpostilla: puhelinvaihde@essote.fi.

Muiden kuin älypuhelinten ongelmatilanteissa yhteys on puhelinasiat@essote.fi.

Älypuhelimista huolehtii MPY

Älypäätelaitteiden eli älypuhelinten ja tablettien ylläpitopalvelut hoitaa koko Essoten organisaatiossa MPY, joka siirtää laitteet Essoten palveluun tammikuun aikana. Tästäkin tiedetään tarkemmin myöhemmin.

Älypuhelinten tuki- ja ylläpitopalvelut löytyvät sähköpostilla osoitteesta servicedesk[at]mpy.fi. Käyttäjätuki arkisin klo 8-17 numerossa 030 6703270.

MPY asentaa puhelimiin tarvittavat sovellukset ja liittää ne yhteiseen hallintapalveluun. Siirron yhteydessä osa puhelimista tullaan vaihtamaan uusiin.

– Jos käytät sähköpostia aktiivisesti älypuhelimen kautta, niin kannattaa ottaa suoraan yhteydessä MPY:lle tai käydä MPY:llä osoitteessa Mikonkatu 16. Tammikuun alusta puhelimeen voidaan laittaa toimimaan Essoten sähköposti, Marttila vinkkaa.

Tulostimet pääasiassa Essotesta

Essoteen yhdistyviin toimipisteisiin toimitetaan pääasiassa kuntayhtymän tulostimet. Kuitenkin noin kymmenessä prosentissa tilanteista pystytään hyödyntämään jotain olemassa olevaa tulostinta.

Essoten tulostimia ja järjestelmiä ylläpitää Marskidata, jonne ongelmatapauksissa yhteyttä voi ottaa puhelimitse 029 170 1720 tai helpdesk[at]marskidata.fi.

Kaikissa laitteissa on tarra jossa löytyy laitteen sarjanumero, tulostusjonon nimi, tulostimen nimi sekä IP-osoite. Laitteet nimetään logiikalla paikkakuntalyhenne+kiinteistö+laite, esimerkiksi JUVA_TK_T1.

Tulostinten pääkäyttäjät saavat opastuksen tulostimen valintasovelluksen käyttöön. Myös tästä tulee ohjeistusta myöhemmin.

 

Lisätietoja

Teppo Marttila
Projektipäällikkö, ESSOTE-ICT / ESPER-ICT
044 3512582
teppo.marttila@essote.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *