Kolumni: Ovenpielen suuret kysymykset

Millaisen huonevarausjärjestelmän ja ovenpielinäytöt saamme keskussairaalaan? Miten tilat riittävät? Nämä kysymykset nousevat todella usein esiin, kun keskustelen kuntayhtymämme henkilökunnan kanssa.

En valitettavasti voi antaa ihan varmaa vastausta. Sen sijaan kerronpa tässä, että millaisten kysymysten kanssa painiskelemme parhaillaan.

Valaisen asiaa esimerkeillä yhdeltä toimittajalta, jonka laitteita ja järjestelmää kävimme äskettäin katsastamassa Vantaalla.

Yksi keskeinen tavoitteemme on nostaa huoneiden käyttöastetta ja samalla vähentää huoneiden lukumäärää. Tämä tarkoittaa, ettei kukaan voi omia huoneita ja pitää niitä tyhjillään. Jokainen pääsee oppimaan uudet pelisäännöt ja noudattamaan niitä.

Miten tämä voisi näkyä ensinnäkin asiakkaille? Hänelle voidaan antaa esimerkiksi nelinumeroinen tai numeroista ja kirjaimista koostuva tunnus, joka syötetään sairaalaan tultaessa ilmoittautumislaitteiseen. Tai hän näyttää laitteelle Kela- tai ajokorttiaan.

Odotustilassa hänelle näkyy lista tunnuksia ja huoneiden numeroita. Huoneiden edessä on puolestaan näyttö, joka ilmaisee huoneen tilan. Esimerkiksi vihreä on vapaa, keltaiseen saa tulla ja punainen on varattu.

Asiakkaan voidaan kutsua sisään esimerkiksi ilmaisemalla tunnuksen ovenpielen näytössä työpisteeltään tai tabletiltaan. Tai lääkäri voi huikata tunnuksen ovelta, jos siltä tuntuu. Tai lääkäri kutsuu asiakkaan sisään kännykältään, jos hän tulossa muualta ja mennä sisään samalta ovenavaamalta.

Potilas voi odottaa kotona

Ilmoitusnäytöllä, jossa tunnukset ja huoneet liikkuvat, voidaan mahdollisesti kertoa myös odotusajan arvio. Asiakas voi seurata samaa ilmoitusnäyttöä vaikka kotoaan tai kännykältään ja saada tiedot reaaliaikaisesti esimerkiksi jonon pysähtymisestä. Tiedonvälitystä voidaan vahvistaa lentokenttien tapaan tekstareilla, jos asiakas on ilmoittanut kännykän numeronsa.

Lasten tunnukseen voidaan liittää esimerkiksi nalle, prinsessa tai muu viihdyttävä symbolikuva.

Sähköisestä järjestelmästä on myös se hyöty, että peruuntuneet ajat voidaan ottaa nopeasti käyttöön. Muille asiakkaille voidaan tarjota heti uutta aikaa.

Kaikkiin näyttöihin voidaan pistää lisäksi muuta tarpeellista informaatiota tai esimerkiksi uutisvirtaa. Näyttöjähän tuijotetaan tiiviisti joka tapauksessa.

Lopulta asiakasta vastaanottamassa saattaa olla tarvittaessa useamman ammattikunnan edustaja. He katsovat kukin omalta näkökulmaltaan kokonaistilannetta ja sopivat asiakkaan kanssa juuri hänen tarvitsemansa toimenpiteet, joista välittömästi saatu erikoissairaanhoito saattaa olla yksi osa palveluketjussa.

Yleinen lukujärjestys

Lääkäri voi kännykältään tai kulloiseltakin työpisteltään varata huoneen tai vapauttaa sen, jos ei tarvitse sitä. Huoneen vapauttamisen rituaalista tuleekin lääkäreille todella tärkeä: ilman sitä emme pääse tilojen tehokkaampaan käyttöön ja elämämme vaikeutuu.

Kaikkeen tarvitaan tietysti huolellinen tilankäytön yleinen lukujärjestys. Näillä ja näillä alueilla toimivat yleensä nämä ja nämä lääkäriroolit, joiden kuvaus täytyy tuottaa. Lukujärjestys ja roolit ovat työn alla.

anttikaipainen1Lukujärjestykseen täytyy myös varata iltapäiville automaattisesti seuranta-aikoja, jotka peruuntuvat automaattisesti ellei lääkäri vahvista niitä.

Ovenpielinäyttöihin voidaan järjestelmään merkitä valmiiksi huoltoajat. Siistijät ja tarvikkeiden tuojat käyvät paikalla määrättyinä kellonlyömillä.

Tällaiset järjestelmät vaativat runsaasti uusien toimintatapojen oppimista. Samalla ne tarjoavat hienoja uusia mahdollisuuksia kehittyä ammatillisesti, sillä rakennammehan nyt jotain aivan uutta – perusterveydenhuollon, sosiaalityön ja erikoissairaanhoidon integraatiota.

Kuulostiko mutkikkaalta? Ei huolta. Opimme nämä varmasti nopeasti. Niin ovat muutkin modernit sairaalat oppineet.

Antti Kaipainen, ICT-projektipäällikkö, ESPER-hanke

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *